Bereikbaar op werkdagen van 08.00 - 17.00 uur

Communiceren vanuit het EPD

Slimme API-integraties voor meer efficiëntie

Arts, receptioniste en patiënt

Sylvia, Nadia en Erwin

Het longcentrum van het ziekenhuis wilde het liefst zoveel mogelijk rechtstreeks vanuit het elektronisch patiëntendossier werken. Zo wordt er voorkomen dat er de hele tijd geswitcht moet worden tussen verschillende systemen. Om dit te realiseren is er een koppeling gemaakt tussen de KPN Zorg Messenger en het EPD.

Sylvia werkt als receptioniste bij het longcentrum. Ze kan nu vanuit het EPD afspraken inschieten, waardoor er een corresponderende groepsconversatie wordt aangemaakt in de Zorg Messenger. Via het EPD kan ze diverse acties triggeren in deze groepsconversatie, bijvoorbeeld om automatisch informatie te versturen.

Erwin is voor zijn chronische bronchitis onder behandeling bij longarts Nadia. Als onderdeel van zijn behandeling heeft hij regelmatig een e-consult met Nadia, via de Zorg Messenger. Sylvia zorgt voor de nodige communicatie vooraf.

Receptioniste communiceert via EPD

Een afspraak aanmaken

Wanneer Sylvia de afspraak voor Erwins e-consult in zijn dossier in het EPD inplant, wordt er automatisch een groepsconversatie voor deze afspraak aangemaakt. In dit groepsgesprek zitten Erwin en een gedeeld account gekoppeld aan het EPD (hier hebben Sylvia en haar directe collega’s toegang toe).

Receptioniste communiceert via EPD
Patiënt chat op smartphone

Erwin krijgt een melding

Erwin had de KPN Zorg Messenger app al geïnstalleerd op zijn smartphone. Zodra de groepsconversatie is aangemaakt, ontvangt hij een melding dat hij toegevoegd is aan een nieuw gesprek. Aan het onderwerp van de conversatie ziet hij dat het over zijn afspraak gaat.

Communicatie vanuit EPD

Communicatie vanuit het EPD

Sylvia heeft nu in Erwins dossier diverse knoppen tot haar beschikking om vooraf ingestelde berichten mee te delen in de groepsconversatie over Erwins afspraak. Ze stuurt hem enkele bestanden ter ondersteuning van zijn afspraak en een herinnering met de datum en tijd van zijn e-consult.

Communicatie vanuit EPD
Arts chat via computer

Longarts Nadia wordt toegevoegd

Als het tijd is voor het e-consult, voegt Sylvia Nadia toe aan het groepsgesprek over Erwins afspraak. Nadia ontvangt hier ook een melding van in haar KPN Zorg Messenger account. Ze kan nu vanuit haar kantoor het videogesprek met Erwin starten zodra ze er klaar voor is.

E-consult arts en patiënt

Het e-consult

Direct nadat Nadia het videogesprek gestart heeft, ontvangt Erwin een melding hiervan. In de KPN Zorg Messenger ziet hij nu een knop om deel te nemen. Ze voeren hun gesprek en maken meteen een nieuwe afspraak. Nadia geeft de nieuwe datum en tijd meteen via de chat door aan Sylvia, die meteen een nieuwe afspraak in het EPD kan zetten.

E-consult arts en patiënt

De voordelen

Zorgverlener
  • Ontzorgd door receptiepersoneel
  • Volledige controle over start / einde e-consult
  • Alleen toegankelijk voor patiënten wanneer nodig
  • Soepele workflow
Patiënt / cliënt
  • Continu geïnformeerd
  • Snel contact met zorgverlener of ondersteunend personeel
  • Geen / lagere wachttijd
  • Positieve cliëntbeleving
Organisatie
  • Efficiëntere werknemers
  • Innovatief imago
  • Hogere klanttevredenheid
  • Hogere omzet
  • Kostenbesparing

Ook starten met API integraties voor de Zorg Messenger?

Klik op de button, vul het formulier in en we nemen z.s.m. contact met u op!