Info kan altijd beter

Veelgestelde vragen, handleidingen en een aantal korte stap-voor-stap beschrijvingen. Soms heb je even wat extra informatie nodig. We proberen hier zo veel mogelijk ondersteuning te bieden. Toch nog vragen? Geen probleem. Neem dan gewoon contact met ons op!

Veelgestelde vragen

E-Zorg beschikt over een aparte FAQ website, waar je alle veelgestelde vragen en nog veel meer informatie kunt vinden. We hebben wel alvast de meest gestelde vragen hier voor je verzameld. Misschien zit jouw vraag er al bij.

E-Zorg verbinding

Dat kunnen we zeker! Klik op de knop hieronder en vul daarna het formulier in. We nemen zsm contact met je op.

Nieuw wachtwoord aanvragen

Heb je de beschikking over een E-Zorg verbinding dan kun je gratis gebruikmaken van de mogelijkheid om veilig te mailen middels E-Zorg e-mailadressen (@ezorg.nl). E-Zorg maakt gebruik van geavanceerde spamfilters en de mailservers staan binnen het beveiligde netwerk. Per verbinding kan je gratis 10 adressen aanvragen via de knop hieronder.

E-mailadressen aanvragen

De snelste weg is om op de informatiepagina van E-Zorg Verbinding op de knop ‘Aanvragen’  te klikken. Deze knop leid je naar een eenvoudig formulier om je verbinding aan te vragen. Mocht je echter nog vragen hebben kun je ons natuurlijk altijd even bellen om meer uitleg te krijgen. We helpen je graag

Aanvragen

Welk soort verbinding je nodig hebt is uiteraard zeer afhankelijk van het aantal gebruikers en de dienstverlening die je aanbiedt. Glasvezel is simpelweg gesteld op dit moment de beste optie met daarbij de meeste flexibiliteit naar de toekomst (het dataverbruik zal alleen maar toenemen) en met als bonus een gratis mobiele backup. Maar misschien heb je dit nu nog helemaal niet nodig en volstaat een ADSL of VDSL lijn al. Als je op de informatiepagina E-Zorg Verbinding bij de Documenten het bestand XYZ download kun je zien wat deze technologieën precies inhouden. Je kunt natuurlijk altijd ook gewoon even contact met ons opnemen. We helpen je graag.

In het Hoofdmenu staat de optie Prijslijst. Hier vind je de verschillende abonnementsvormen, hun prijzen en ook de prijzen voor de verschillende additionele diensten. Je hebt al een eenvoudige (maar volledige veilige) verbinding vanaf €80,-

Zorg Messenger

Als het beeld tijdens je videogesprek hapert of de beeldkwaliteit anderszins niet goed is, kan dat verschillende oorzaken hebben.

Soms kan het zijn dat tijdens een beeldbelsessie het beeld van jezelf of de ontvangende partij(en) hangt, de geluidskwaliteit slecht is, of de verbinding uit zichzelf verbreekt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende is de netwerkverbinding tussen jou en de andere deelnemer van het gesprek. Via onderstaande test kun je vaststellen of dit bij jou ook het geval is. Door de test ook door de andere deelnemer te laten uitvoeren, heb je een overzicht van de totale kwaliteit van de verbinding.

  • Update
    Controleer of er updates zijn voor jouw apparaat. Hier kun je meer informatie vinden over hoe dit te controleren: klik hier
  • Verouderd apparaat
    Videobellen werkt het beste op nieuwere computers, smartphones en tablets. Deze beschikken over de juiste hardware om grote hoeveelheden data soepel te zenden en te ontvangen.
  • Headset
    Het geluid tijdens videobellen is veel beter als er een headset wordt gebruikt. Dit voorkomt een echo en het geluid is beter van kwaliteit.
  • Trage internetverbinding
    Het kan ook liggen aan je internetverbinding. Een goede verbinding is essentieel voor goede kwaliteit. Snelle en stabiele Wifi is belangrijk.
    De snelheid kan eenvoudig gecontroleerd worden via http://fast.com of https://kpn-itns.speedtestcustom.com/ . Er is minimaal 10/1 Mbit nodig voor videobellen. Ping tijden lager dan 50ms zorgen voor betere kwaliteit.

Mogelijke oplossingen verbindingsproblemen

  • Bij gebruik van Wifi, probeer dan dichter bij je Wifi-punt te gaan zitten.
  • Sluit je computer middels een UTP-netwerkkabel aan.
  • Controleer of je niet via een zogenaamde VPN-verbinding verbonden met bijvoorbeeld de kantooromgeving van je werk, verbreek deze dan.

Geen van bovenstaande?

Via deze website kun je testen of je apparatuur en verbinding geschikt zijn voor videobellen: https://test.webrtc.org/

Indien geen van bovenstaande punten een probleem zou moeten vormen maar de kwaliteit van je videogesprek toch niet naar wens is, neem dan contact met onze helpdesk zodat we je mogelijk verder kunnen assisteren. Vermeld in ieder geval:

  • Met wat voor apparaat je videogesprekken voert
  • Wat je geteste aantal Mbps is
  • Wat is de Ping tijd
  • Met hoeveel deelnemers je aan het videobellen bent

Door middel van notificaties kun je gemakkelijk op de hoogte blijven van activiteit in de Zorg Messenger. Er zijn twee soorten notificaties: e-mail-notificaties en mobiele notificaties.

E-mail-notificaties kunnen worden getriggerd door een flinke lijst aan gebeurtenissen. Je kan zelf kiezen voor welke gebeurtenissen je een e-mail-notificatie wilt ontvangen. In de web client van de Zorg Messenger ga je hiervoor naar het menu rechts bovenin en vervolgens naar ‘Profiel’. In de tab ‘E-mailinstellingen’ vind je een lijst met gebeurtenissen die e-mail-notificaties kunnen triggeren. Zet naar wens notificaties aan of uit.

Je kunt de e-mail-notificaties ook via je mobiele telefoon of tablet wijzigen. Om dit te doen ga je naar ‘Profiel wijzigen’ en vervolgens naar de tab ‘E-mail’.

Voor mobiele notificaties kan je je voorkeuren per apparaat configureren. Ga hiervoor naar ‘Algemene instellingen’. Hier vind je onder het kopje ‘Notificaties’ de configuratiemogelijkheden.

Wanneer je je wachtwoord niet meer weet, kun je deze gemakkelijk zelf opnieuw instellen. Op het inlogscherm klik je op ‘Wachtwoord vergeten?’, waarna je wordt doorverwezen naar een pagina waarop je jouw e-mailadres kunt invullen. Kort hierna ontvang je een e-mail met een link om het wachtwoord te wijzigen.

Het is overigens ook zeer belangrijk dat je wachtwoord veilig is. Daarom moet een wachtwoord voor de KPN Zorg Messenger voldoen aan de volgende eisen:

  • Het wachtwoord moet tenminste 8 tekens bevatten;
  • Het wachtwoord moet tenminste 1 kleine letter bevatten;
  • Het wachtwoord moet tenminste 1 hoofdletter bevatten;
  • Het wachtwoord moet tenminste 1 getal bevatten;
  • Het wachtwoord moet tenminste 1 leesteken bevatten.
Medische Berichten Service

Beide oplossingen zijn er om ervoor te zorgen dat je zorgeloos gevoelige informatie kunt delen. De Medische Berichtenservice zorgt ervoor dat informatiesystemen veilig en snel zorginhoudelijke informatie op een gestructureerde wijze met elkaar delen. De Zorg Messenger wordt door zorgverleners gebruikt om met elkaar en met patiënten en cliënten op een veilige manier te communiceren en informatie uit te wisselen.

Via de Medische Berichten Service kan er niet met patiënten/cliënten gemaild worden. Deze service is uitsluitend gericht op gestructureerde uitwisseling tussen zorgpartners zoals huisarts, specialist, apotheker, laboratoria, therapeut. Voor het veilig communiceren met patiënten en cliënten kan Zorg Messenger gebruikt worden.

Wij adviseren je graag over de mogelijkheden.

Ja, in principe kan de Medische Berichten Service aan elk informatiesysteem dat zorginformatie uitwisselt gekoppeld worden .

We maken samen afspraken over het volume en de tarieven. Mocht er toch een groter volume worden verstuurd dan passen we dat pas aan bij aanvang van de volgende contractperiode. Je betaalt lopende een periode nooit meer dan afgesproken.

Thuis Werken / Remote Access

Dit artikel beschrijft het probleem waarbij het overnemen van een computer op afstand via Remote Desktop niet lukt en er een foutmelding verschijnt over een mogelijk gebrek aan geheugen op de lokale computer.
Ook vindt u hieronder de mogelijke oplossingen.

Wanneer speelt dit probleem?

Er zijn bij ons drie oorzaken bekend waarbij deze meldingen verschijnen, en beiden hebben niets met intern geheugen te maken; de Windows foutmelding is dus nogal misleidend.

  • Het meest simpele geval waarin dit speelt, is wanneer het overnemen van de remote PC niet- of slechts beperkt is toegestaan.
  • Wanneer de remote PC een Windows 10 systeem is, en het gebruik van een Smartcard reader (bijv. UZI pas lezer) is ingeschakeld in de Remote Desktop instellingen.
  • Bij het overnemen van een remote (Windows 10) PC vanaf een Apple systeem (MacOs)

Hoe ziet dit eruit, en waardoor wordt dit veroorzaakt?

Sinds het begin van 2017 kregen wij soms meldingen binnen dat het overnemen van een werkplek in de praktijk of apotheek via Remote Access niet meer lukte. Daarbij verschijnen de volgende Windows foutmeldingen:

Allereerst verschijnen deze meldingen wanneer het overnemen van de remote PC niet- of slechts beperkt wordt toegestaan. Na (her)installatie, en soms zelfs na een Windows update, van de PC in de apotheek of praktijk staat deze optie vaak niet aan.
Dit is vrij simpel op te lossen op die remote PC (zie ook verderop in dit artikel).

Maar ook wanneer het overnemen van de remote PC wel goed ingesteld is, kan dit probleem nog voorkomen.
Dit blijkt bijvoorbeeld het geval te zijn bij het overnemen van Windows 10 machines d.m.v. Remote Desktop, waarbij het gebruik van Smartcard readers aan staat in de RDP instellingen.

Verder hebben wij dit ook gezien bij RDP connecties vanaf Apple computers en laptops (MacOS). Daarbij verschijnt i.p.v. het HOB Link inlogvenster een foutmelding die er als volgt uit ziet:

(foutmelding “security layer negotiation failed”)

Dit probleem heeft te maken met NLA.
In Windows 10 staat Network Level Authentication (NLA) standaard aan, waarbij de authenticatie voor een Remote Desktop sessie al moet gebeuren voordat er echt een RDP verbinding tussen de lokale computer en de remote computer wordt gemaakt.
Met NLA vindt, zoals de naam al zegt, de authenticatie al op netwerkniveau plaats; en niet pas op applicatieniveau. Hierdoor is de remote PC beter beschermd tegen hackpogingen.

Dat betekent dat de gebruiker niet direct het Windows inlogscherm van de remote PC te zien krijgt, maar eerst moet inloggen in een apart inlogschermpje dat er als volgt uit ziet:

Pas nadat in dit scherm succesvol ingelogd is, verschijnt het Windows scherm van de remote PC.

De combinatie van het gebruik van een Smartcard reader bij het overnemen van een Windows 10 systeem, blijkt problemen te geven met NLA.
Binnen Windows kan het gebruik van NLA worden uitgeschakeld, maar dat blijkt niet goed te werken; waardoor dit probleem voorkomt.

Welke oplossingen zijn er?

Oplossing 1
Allereerst dient op de remote PC te worden aangegeven dat het overnemen van het systeem via externe verbindingen (RDP) volledig wordt toegestaan.
Deze instellingen zijn te vinden door met de rechtermuisknop te klikken op ‘Deze Computer’ (in sommige Windows versies heet dit ‘Computer’ of ‘Deze PC’), en vervolgens te klikken op ‘Eigenschappen’.
In recente Windows versies dient u vervolgens nog te klikken op ‘Instellingen voor externe verbindingen’, waarna het scherm ‘Systeemeigenschappen’ verschijnt. In dat scherm opent u het tab ‘Externe verbindingen’:

Op het tab ‘Externe verbindingen’ dient de optie voor het toestaan van externe verbindingen aan te staan, in de minst beperkte vorm.
Bovenstaand screenshot is van een Windows 10 systeem, en daarop dient het vinkje onder de tweede optie uit te staan.
Bij oudere Windows versies vindt u op dit tab drie opties, en dient de optie voor ‘Toestaan, ongeacht de versie…’ aan te staan.

Het kan gebeuren dat deze instelling na een Windows update plotseling weer uit staat. Wij raden dus altijd aan om als eerste deze instelling even te controleren.

Voor het probleem bij het overnemen van een Windows 10 PC vanaf een Apple computer, is de bovenstaande oplossing meestal niet voldoende. Daarbij is de hieronder beschreven ‘Oplossing 3’ vaak ook noodzakelijk.

Oplossing 2
Als het overnemen van de remote PC wel al goed staat ingesteld en u toch de foutmelding over het gebrek aan geheugen krijgt, wordt het probleem hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door het NLA probleem in Windows 10.

De makkelijkste oplossing daarvoor, is dat wij in de instellingen van uw RDP linkje het gebruik van de Smartcard reader uitzetten.
Hiervoor hoeft u alleen even een email te sturen naar helpdesk@ezorg.nl waarin u de gebruikersnaam van uw Remote Access account vermeldt, en aangeeft dat u de Smartcard optie op uw RDP linkje uitgeschakeld wilt hebben.
Uiteraard kunt u dan geen gebruik meer maken van de kaartlezer bij het overnemen van uw werkplek in de praktijk of apotheek; via Remote Access.
Mocht u toch een kaartlezer willen gebruiken, dan kunt u de derde oplossing gebruiken, die hieronder uitgelegd wordt.

Oplossing 3
Alleen indien het overnemen van de werkplek goed ingesteld is, en u de kaartlezer vanaf huis nodig heeft (bijv. voor de UZI pas), kunt u van deze derde oplossing gebruik maken.
Ook voor het overnemen van een Windows 10 PC vanaf een Apple computer is dit meestal noodzakelijk.
Deze oplossing betreft een wijziging in het Windows register van de werkplek in de praktijk of apotheek (de remote PC).

NB. Het aanbrengen van wijzigingen in het Windows register kan grote gevolgen hebben voor de werking van uw PC en kan er zelfs toe leiden dat de computer helemaal niet meer opstart!
Als u niet bekend bent met de werking van het Windows register, kunt u dit het beste aan uw systeembeheerder of installatiepartner overlaten.
(Het ‘NLA-RDP’ bestand dat onderaan dit artikel gedownload kan worden, kunt u wel veilig zelf uitvoeren)

Open het Windows register op de remote PC (het systeem in de praktijk of apotheek, dat u op afstand wilt overnemen), en ga naar deze registersleutel:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Terminal Server\WinStations\RDP-Tcp\SecurityLayer

Zet de waarde van deze sleutel op “0”.

Zoals aangegeven dient hierbij ook de instelling van de hierboven beschreven ‘Oplossing 1’  goed te staan op de remote PC.

Onderaan dit artikel, in de Artikel Bijlagen, vindt u het bestandje ‘NLA-RDP’. Als u dat bestandje download en uitvoert, wordt de hierboven beschreven registersleutel automatisch op de waarde “0” gezet.

Sinds de zomer van 2019 zijn er enkele gevallen bekend waarbij er netwerkproblemen optreden bij het gebruik van de VPN toegang van onze Remote Access dienst, d.m.v. de Pulse Secure software.

Dit lijkt voornamelijk op te treden bij gebruik van specifieke wifi apparatuur, de leverancier (Pulse Secure) onderzoekt dit momenteel en hoopt snel een update te kunnen uitbrengen om dit probleem op te lossen.

Wanneer dit probleem speelt, is de netwerkverbinding tijdens een sessie met Pulse Secure vaak erg traag of valt zelfs (deels-) weg. Ook kan dit leiden tot DNS problemen; waarbij de verbinding dus wel actief is, maar niet lijkt te werken.

Zolang de update met de oplossing er nog niet is, kan dit met een simpele ‘workaround’ worden opgelost:

  1. Open het Windows Configuratiescherm, klik vervolgens op het onderdeel ‘Netwerkcentrum’ en daarna op ‘Adapterinstellingen wijzigen’
    (of ga naar het zoekbalkje in het Windows Startmenu/ het vergrootglas aan het begin van de taakbalk, en typ “ncpa.cpl”, druk op Enter)
  2. Klik met de rechter muisknop op de draadloze netwerkverbinding, klik op ‘Eigenschappen’
  3. Zet bij ‘Juniper Network Service’, in het lijstje van Verbindingsonderdelen, het vinkje uit
  4. Sluit het Verbinding Eigenschappen venster af met ‘OK’

Open nu de Pulse Secure applicatie en maak verbinding m.b.v. uw Remote Access token. Dit is noodzakelijk om de virtuele Pulse Secure adapter te activeren.

Ga nu terug naar het scherm met de netwerkverbindingen (stap 1 hierboven), en klik nu met de rechtermuisknop op de Pulse Secure verbinding. Klik ook hier op ‘Eigenschappen’.
Ook daar dient het vinkje bij ‘Juniper Network Service’ te worden uitgeschakeld.
Sluit het venster weer af met ‘OK’.

Meer informatie hierover is te vinden in het artikel op de site van de leverancier; klik hier.

Gebruik je een token voor het op afstand inloggen dan is het goed te weten dat dit token blokkeert als je 5 foutieve inlogpogingen hebt gedaan. De eerste keer duurt deze blokkade 5 minuten en kan je het na 5 minuten weer gebruiken. Gaat het dan weer verkeerd dan blokkeert het token definitief. Alleen via E-Zorg kan je er dan voor zorgen dat de token gedeblokkeerd wordt. Vul daarvoor onderstaand formulier in en we nemen binnen één dag contact met je op.

Token deblokkeren

Staat je vraag hier niet tussen?

Naar de FAQ site

Handleidingen

E-Zorg beschikt over een aparte FAQ website, waar je alle handleidingen en nog veel meer informatie kunt vinden. We hebben hieronder al even de meest geraadpleegde handleidingen verzameld. Misschien zit de door jou gezochte er al bij.

Nieuws en updates

Regelmatig komen er nieuwere versies uit van programmatuur of zijn er ontwikkelingen die belangrijk zijn voor de diensten die je gebruikt. Check daarom regelmatig onze nieuwsberichten.

  • Afzender controle en SPF
    In de strijd tegen spam en andere ongewenste e-mail worden de controles bij ontvangers steeds strenger. Eén van die controles is het checken of de verzendende server gemachtigd is om namens de afzender e-mail te versturen. Dit gebeurt o.a. via SPF (Sender Policy Framework): het DNS van de verzendende partij maakt melding van de IP-adressen van de servers die gemachtigd zijn e-mail namens het domein te versturen.
    Lees het bericht